Norint, kad vaikas anksčiau ir geriau pradėtų kalbėti ar kad jam gerai sektųsi mokykloje, ypač pirmoje klasėje turime lavinti vaiko smulkiąją motoriką. Vienas iš dažniausiai minimu būdų – spalvinimas. Ir atrodo tiek privalumų galime įžvelgti – vaikas mokosi laikyti piešimo priemonę, pradeda spalvinti „neužeidamas“ už linijos, nusiramina; bet toks neiniciatyvus laiko praleidimas žudo vaiko kūrybiškumą, moko ieškoti paprasčiausio kelio, neskatindamas galvoti ir kurti.
Jeigu norime, kad vaikas išmoktų taisyklingai laikyti piešimo ar rašymo priemone tai duokime jam kokybiškas, kuo įvairesnes priemones. (Dažnai paduodami vaikui prastos kokybės pieštukus, mes parodome, kad flomasteriais piešti yra smagiau, nes lengviau). Jeigu norime lavinti vaiko smulkiąją motorika, tai tam turime daug įdomių, įtraukiančių veiklų. Jeigu norime, kad vaikas besiruošdamas mokyklai „ lavintų ranką“ duokime jam rašyti ir apvedžioti raides, mokykime kaligrafijos.
Trumpai, kodėl verta pasirinką alternatyvas spalvinimui:
- Spalvinimas užgožia vaiko spontaniškumą, iniciatyvą, kūrybiškumą; mažas kūrėjas „įstumiamas“ į rėmus, kur žolė žalia, dangus mėlynas. Aišku vaikui svarbu pažinti pasaulį tokiu koks jis yra, bet ir reikia leisti išreikšti save ir pabandyti nupiešti pvz. žole vaivorykštės spalvomis o paskui sugalvoti, kodėl taip atsitiko. Tai jau mūsų, kaip vaiko ugdytoju, užduotis.
- Duodant vaikui spalvinimo lapą informuojame, kad jo piešinis bus blogesnis už tai ką jis gali nupiešti pats.
- Spalvinimo lapas tai pavyzdys, kaip pasaulį mato suaugęs.
- Spalvindamas vaikas nesimoko nei pats piešti, nei pats galvoti.
Mes suaugę labai mėgstame, kai vaikai spalvina, nes tada turime laiko sau. Ir tai taip natūralu.
Alternatyvos spalvinimui:
- Įdomios priemonės. Šiais laikas galima pateiktį vaikui tokią įvairovę piešimo priemonių, apie kuria mes patys galėjome tik svajoti – įvairių rūšių dažai, vaškinės kreidelės, kreida, pieštukai, flomasteriai paprasti ir skirti piešti kitose nei popierius paviršiuose. Verta pasirinkti piešimui ne tik balta, bet ir spalvotą popierių (pasitaiko vaiku ir suaugusių, kurie bijo balto popieriaus lapo)
- Norėdami padėti vaikui nusiraminti, o mūsų tikslas ne kūrybą ar kūrybiškumo lavinimas, tai pasiūlykime edukacinį spalvinimą. Pavyzdžius galite rasti čia.
- Iš jau turimų spalvinimo knygučių galite kartu su vaikais padaryti koliažus, priklijuojate knygučių elementus ir dar pripiešiate savo detalių. Toks darbas moko pamatyti kitu kampu, kas labai svarbu kūrybiniame mąstyme.
- Galima kurti popierinius miestus pvz. Paryžiu.
- Išmiginkite doodle piešimą, tokias užduotis pradėjo kurti Susan Stiker. Tai „antispalvimo“ užduotėlės, kai vaikas gauna ne baltą lapą, o lapą su kažkokia piešimo kryptimi, o toliau vaikas kuria pats. Pavyzdžius galėsite rasti šio posto galerijoje, ar čia.
Pabandykite jau turima spalvinimo knygutę, vietoj paprasto spalvinimo užpildyti įvairiais ornamentais.
Pabaigai klausimas kaip Jums atrodo ką reiškia gražus piešinis?
Man atrodo tai toks darbas į kurį buvo įdėtos pastangos, mintis (vadinasi galvojome) ir kūrybiškumas (sukūrėme kažką naujo, ko dar nebuvo).
No Comments